لوازم سفر

خرید کوله پشتی و راهنمای استفاده صحیح از آن، مراقب کمر خودتان باشید


بعد از خرید کوله پشتی مناسب این را در نظر داشته باشید که از این پس این کوله یار همیشگی شماست، احتمالا گاهی اوقات دچار کمر درد شده‌اید. علت این کمردرد، استفاده نادرست از کوله است. شما باید طرز صحیح بستن کوله‌پشتی را یاد بگیرید و هر دو بند آن را روی شانه‌ها بگذارید. این مسئله درباره کوله‌های کوه‌نوردی و سفر اهمیت بیشتری دارد. اگر کوله کوه‌نوردی را به درستی روی شانه‌ها محکم نکنید و از بندهای آن استفاده نکنید، کمر و شانه‌های شما آسیب می‌بینند و در طولانی‌مدت دچار مشکل می‌شوید. در این مقاله از وبلاگ دلسی، درباره استفاده صحیح از کوله‌پشتی صحبت می‌کنیم و نکات مربوط به خرید کوله پشتی را توضیح می‌دهیم.

مشخصات کوله‌پشتی استاندارد

قبل از اینکه نکات استفاده از کوله‌پشتی را توضیح دهیم، برای خرید کوله پشتی، ویژگی‌های خوب آن را بیان می‌کنیم. اگر کوله شما از نظر کیفیتی در سطح خوبی نباشد، دچار مشکلات کمر و گردن می‌شوید. اول از همه به اندازه و جنس کوله‌پشتی توجه کنید. کوله شما باید سبک و مقاوم باشد. اگر کوله‌پشتی ضخامت کمی داشته باشد، ممکن است در اثر برخورد با جسم سخت پاره شود. 

معمولا کوله‌پشتی‌های‌ استاندارد پدهای تنفسی دارند. این پدها مانع از عرق کردن کمر شما می‌شوند و به جریان هوا کمک می‌کنند. بنابراین، هنگام خرید کوله پشتی به بندها و پدهای پشت کوله و سگک روی سینه و کمر دقت کنید. اگر کوله شما سگک سینه داشته باشد، بار روی کمر شما تقسیم می‌شود و ستون فقرات هم آسیب نمی‌بیند. برای خرید کوله پشتی مناسب، می‌توانید مقاله راهنمای خرید کوله پشتی را مطالعه کنید. 

نحوه صحیح حمل کوله‌پشتی

اول از همه بندهای کوله‌پشتی را متناسب با کمر و قد خودتان تنظیم کنید. کوله‌پشتی نباید خیلی به شانه‌های شما نزدیک باشد یا بیش‌ازحد آویزان باشد. بند را طوری تنظیم کنید که کوله کمی پایین‌تر از شانه‌ها باشد. نکته دیگر اینکه حتما از دو بند کوله استفاده کنید. اگر کتاب‌های زیادی با خودتان حمل می‌کنید یا لپ‌تاپ دارید، کوله شما سنگین می‌شود و شانه‌ها آسیب می‌بینند. پس برای جلوگیری از درد شانه و کمر حتما دو بند را روی شانه‌ها تنظیم کنید.

خرید کوله پشتی و استفاده صحیح از کوله پشتی

بند کمر و سینه را ببندید

بعضی از کوله‌ها بند کمر و سینه دارند. این بندها به حمل راحت‌تر کوله‌پشتی کمک می‌کند و مانع از درد ستون فقرات می‌شوند. برای اینکه بتوانید به درستی از کوله‌ استفاده کنید، حتما بند مخصوص کمر و سینه را ببندید.

بندهای کوله را به درستی تنظیم کنید.

بندهای کوله باید به شکل مساوی تنظیم شوند و متناسب با شکل بدن شما باشند. کوله شما باید طبق قالب بدن شما باشد. اگر کوله آویزان باشد، کمر شما آسیب می‌بیند. اگر می‌خواهید برای فرزند خودتان کوله مدرسه بخرید، حتما بندها را برای او تنظیم کنید، چون کودکان ممکن است به نحوه صحیح استفاده از کیف توجه نکنند. هنگام تنظیم بندهای کوله به ضخامت لباس‌ هم توجه کنید.

استراحت را فراموش نکنید

یکی از نکته‌های مهم در حمل کوله‌پشتی سنگین، استراحت کردن در زمان‌های طولانی است. اگر باید مسافت زیادی را با کوله بروید، حتما هر ۲۰ دقیقه کوله را زمین بگذارید و استراحت کنید. این نکته را در مسیرهای طولانی شهری هم رعایت کنید و بین ایستگاه‌های اتوبوس و مترو کوله را زمین بگذارید.

کوله را سنگین نکنید

مهم‌ترین نکته در استفاده درست از کوله‌پشتی، تعداد وسیله‌های داخل آن و نحوه چیدمان آن‌هاست. فراموش نکنید که وزن کوله نباید بیشتر از ۱۰ درصد وزن بدن شما باشد. مثلا، اگر شما ۶۸ کیلوگرم وزن دارید، وزن متعادل کوله باید کمتر از ۶ کیلوگرم و ۸۰۰ گرم باشد. در این حالت، شانه‌ها به خوبی می‌توانند وزن کوله را تحمل کنند. اگر می‌خواهید در طول شبانه‌روز از کوله استفاده کنید، نباید بیشتر از ۲۰ درصد وزن بدن را حمل کنید. مثلا کوله استاندارد برای کسی که ۶۸ کیلوگرم وزن دارد، حدود ۱۳ کیلو است.

خرید کوله پشتی و استفاده صحیح از آن

چرا نباید کوله‌پشتی را روی یک شانه بگذارید؟

بسیاری از جوان‌ها و نوجوان‌ها دوست دارند کوله‌پشتی را روی یک شانه حمل کنند. این کار فشار زیادی به شانه‌های شما وارد می‌کند و تعادل شما را به هم می‌زند. به‌علاوه، احتمال افتادن کیف و سرقت وسایل آن هم بالا می‌رود. اگر کوله‌پشتی را روی یک شانه بگذارید، فشار روی استخوان‌ها و عضله‌های فوقانی بدن بالا می‌رود و عضله‌های مرکزی و ران هم درگیر می‌شوند. بنابراین، بهترین کار این است که کوله‌پشتی را روی هر دو شانه قرار دهید.

حمل کوله‌پشتی با کمر

اگر بندهای کوله‌پشتی را شل ببندید، وزن کیف و محتویات داخل آن به کمر شما منتقل می‌شود و شانه‌ها و پایین‌تنه شما درد می‌گیرد. در این شرایط، بدن به سمت جلو خم می‌شود و دچار کمردرد می‌شوید.

نگهداری صحیح از کوله پشتی و خرید کوله پشتی

نکات گذاشتن و برداشتن کوله‌پشتی

برای اینکه از فشار و صدمه به شانه‌ها جلوگیری کنید، هر دو بند را روی شانه‌ها بگذارید. اگر فرزند شما می‌خواهد کوله را بردارد، کیف را روی میزی هم‌سطح کمر قرار دهید و آن را به پشت بلغزانید. سعی کنید برای برداشتن کوله‌پشتی خم نشوید و به جای خم‌کردن کمر، زانوها را خم کنید. اگر کوله را بیش‌ازحد سنگین کنید، مهره‌ها و ستون فقرات شما آسیب می‌بینند. بنابراین، به‌هیچ‌وجه وسایل سنگین را داخل کوله نگذارید.

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها بعد از خرید کوله پشتی، استفاده صحیح از آن است. در این مقاله، طرز صحیح استفاده از کوله‌پشتی را توضیح دادیم. شما می‌توانید بعد از خرید کوله پشتی از سایت دلسی، آن را طبق نکته‌های این مقاله تنظیم کنید. اگر برای خرید و تنظیم کوله‌پشتی به کمک احتیاج دارید، کافیست با ما تماس بگیرید.